Projekt-Net Technologie Internetowe

Projekt-Net Technologie Internetowe

Zwiększamy zaangażowanie Twoich klientów.

T (+48) 794-002-102
Email: biuro@projekt-net.pl

Projekt-Net
ul.Żeromskiego 65/406 Radom

Open in Google Maps
  • O FIRMIE
    • O NAS
    • CERTYFIKATY
    • STRONA WPŁAT ZALICZEK
    • KARIERA
      • Webmaster/Redaktor/SEO
      • Programista PHP
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • STRONY WWW
    • STRONY INTERNETOWE
    • APLIKACJE MOBILNE
    • AUDYT STRON WWW
    • PORTFOLIO
    • POZYCJONOWANIE
    • ZARZĄDZANIE
    • BADANIE KONKURENCJI STRON INTERNETOWYCH
    • GOOGLE CONSENT MODE V2
  • E-COMMERCE
    • SKLEPY INTERNETOWE
    • AUDYT SKLEPU INTERNETOWEGO
    • ZARZĄDZANIE
    • INTEGRACJA PŁATNOŚCI INTERNETOWYCH
    • BADANIE KONKURENCJI SKLEPÓW INTERNETOWYCH
    • GOOGLE CONSENT MODE V2
  • E-MARKETING
    • MARKETING ZAUTOMATYZOWANY
      • MARKETING AUTOMATION
      • PUSH NOTIFICATION
      • KAMPANIE SMS’OWE
      • E-MAILING
    • ADWORDS – REKLAMA w GOOGLE
      • ZWIĘKSZ LICZBĘ KLIENTÓW INTERNETOWYCH
      • REKLAMA W WYNIKACH WYSZUKIWANIA
      • REKLAMA W POCZCIE GMAIL
      • REMARKETING
      • REKLAMA PRODUKTOWA
      • REKLAMA W YOUTUBE
      • REKLAMA TYPU DISPLAY
      • OBSŁUGA REKLAM ADWORDS – PAKIETY
    • GOOGLE ANALITYCS
      • GOOGLE ANALITYCS
    • MEDIA SPOŁECZNOSCIOWE
      • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
      • FACEBOOK ADS – REKLAMA
    • PAGE COMMUNICATION
      • CALLBACK FROM PAGE
    • BADANIE KONKURENCJI W INTERNECIE
    • GOOGLE CONSENT MODE V2
  • TŁUMACZENIA
  • BAZA WIEDZY
    • BLOG
    • OBSŁUGA STRON I SKLEPÓW
    • FAQ – ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
SZYBKI KONTAKT
  • Home
  • Blog
  • Blog
  • RODO – najważniejsze kwestie
9 maja, 2025

RODO – najważniejsze kwestie

RODO – najważniejsze kwestie

by Robert / poniedziałek, 21 maja 2018 / Published in Blog, Marketing Automation, Marketing Reklama
Rodo img

RODO

RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (ang. GDPR – General Data Protection Regulation) obowiązuje od 25 maja 2018 roku wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej.

RODO a dotychczasowa ustawa ochrony danych osobowych

Chociaż przepisy RODO zastąpią obowiązującą w Polsce ustawę o ochronie danych osobowych nie oznacza to, że trzeba będzie zbierać na nowo zgody na przetwarzanie danych osobowych – oczywiście tylko, jeśli te wcześniej zostały otrzymane w prawidłowy sposób, tj. zgodny z zasadą marketingu za przyzwoleniem.

 

RODO a tworzenie/zbieranie baz danych

Ponieważ prawo do bycia zapomnianym nie może ingerować w bezpieczeństwo innych danych osobowych nie jest konieczne usuwanie danych z back-up’ów baz danych, jeśli przekładałoby się na duże koszta lub nadmierne działania techniczne.

Jeżeli prowadzona przez Ciebie baza posiada dane osobowe uzyskane zgodnie z dotychczasowym prawem (z zasadą marketingu za przyzwoleniem) może być ona w dalszym użyciu. Wiele firm decyduje się jednak na ponowne wysłanie potwierdzenia do swoich odbiorców, głównie z powodu wysokich kar. Wykorzystując dotychczasowe bazy danych osobowych należy również pamiętać o rozszerzonym obowiązku informacyjnym.

 

RODO a cookies

RODO nie zmieni nic jesli chodzi o dotychczasowa politykę cookies, jeśli ciasteczka nie sa wykorzystywane w sposób umożliwiający identyfikację konkretnych osób. W przypadku, gdy ciasteczka stosowane są w celach identyfikacji jednostek będa one traktowane jak każde przetwarzanie danych osobowych.

 

RODO a profilowanie

Profilowanie, czyli działania grupujące użytkowników e-commerce w celu dobierania lepszej oferty dla nich jest również tematem podlegającym zmianie w świetle RODO. Do 25 maja 2018 użytkownicy nie musieli być informowani o profilowaniu. Wraz z wejściem w życie przepisów RODO nie tylko sklepy będą musiały zamieszczać stosowną informację o prowadzonych działaniach, ale dodatkowo zostaną zmuszone na danie użytkownikom możliwości niewyrażenia zgody na profilowanie.

 

RODO a obowiązek informacyjny

RODO wprowadza kilka zmian i wymogów, których należy bezwzględnie przestrzegać zbierając i przetwarzając dane osobowe.

Między innymi istnieje obowiązek każdorazowego poinformowania użytkowników o:

  • danych kontaktowych właściciela
  • celu przetwarzania pozyskanych danych, który nie może być rozszerzony po czasie wyrażenia zgody (każdy cel powinien posiadać możliwość osobnego wyrażenia zgody)
  • podstawie prawnej do przetwarzania danych
  • jeśli taki występuje, zamiar przekazania danych innemu podmiotowi
  • czasie przechowywania danych (po stronie administratora danych leży obowiązek określenia czasu przechowywania – na podstawie celów ich przetwarzania)
  • prawie odbiorców do:
    • wglądu do danych
    • edycji danych lub ich usunięcia z bazy
    • wycofania zgody na przetwarzanie
    • przeniesienia danych
    • wniesienia skargi

 

Kary za nieprzestrzeganie RODO

Kary za nieprzestrzeganie rozporządzenia wynoszą 4% całkowitego rocznego obrotu z poprzedniego roku obrotowego i mogą sięgnąć nawet górnej granicy 20’000’000 EUR. Są to kwoty określone jako maksymalne, lecz faktyczne kary będą proporcjonalne do przewinienia

 

RODO a potrzeba zbierania danych

RODO kładzie silny nacisk na zasadę Privacy by default, którą można interpretować, jako wymóg zbierania jedynie tych danych, które są nam potrzebne do spełnienia określonego celu. Na przykład jeśli zbieramy adresy email osób zapisywanych do newslettera nie ma potrzeby pytania o adres zamieszkania. Innymi słowy nie powinniśmy wymagać od użytkowników podania niepotrzebnych danych “na zapas”.

Jeśli istnieje potrzeba zbierania dodatkowych danych przy okazji np. zapisu na newsletter należy w takim formularzu umieścić informacje o dodatkowym celu pozyskiwania danych wraz z możliwością wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych.

 

RODO a zgody na przetwarzanie danych

Do momentu wprowadzenia RODO czasami użytkownicy spotykali się z sytuacją, gdzie za pomocą zaznaczenia jednego checkboxu wyrażali zgodę na przetwarzanie danych osobowych do kilku różnych celów. RODO reguluje tą kwestię i wymusza wyrażanie osobnej zgody na każdy z celów. Przykładowo potrzebna jest osobna zgoda na przetwarzanie w celu realizacji zamówienia, marketingowym czy udostępnienia innemu podmiotowi.

 

RODO a GIODO

RODO nie wymaga zgłaszania baz danych do GIODO i od 25 maja 2018 roku taki obowiązek zostanie zniesiony. Jednakże zbiór danych osobowych muszą zgłaszać firmy przetwarzające te informacje na skalę masową. Co więcej firmy zostaną zmuszone do prowadzenia rejestru czynności przetwarzania we własnym zakresie, który będzie mówił o tym gdzie i w jakim celu dane klientów są przetwarzane.

 

Wyjątki RODO

RODO nie dotyczy:

  • polityki cookies, jeśli ciasteczka nie umożliwiają identyfikacji konkretnych użytkowników
  • dotychczasowe bazy danych, których zebranie odbywało się zgodnie z dotychczasowym prawem oraz marketingiem za przyzwoleniem.
  • back-up’ów, których modyfikacja będzie zagrażała bezpieczeństwu lub prowadziła do wysokich kosztów
  • danych osobowych podawanych w celu realizacji zamówienia – za te odpowiadają inne przepisy prawne

 

 

RODO a rejestr czynności przetwarzania

RODO wskazuje, aby w rejestrze czynności przetwarzania danych osobowych znalazły się takie informacje, jak:

  • identyfikacja administratora
  • cele przetwarzania
  • kategorie osób i kategorie danych (np. dane dotyczące zdrowia posiadają dodatkowe wymogi prawne)
  • o przekazywaniu danych poza UE, współpracy międzynarodowej ect.
  • technicznych metodach zabezpieczania danych
  • planowanym terminie usunięcia danych

 

RODO a prawa użytkowników

  • Prawo do sprostowania
    Użytkownik ma prawo żądania sprostowania danych, co wiąże się z edycją danych oraz wstrzymania przetwarzania na czas dokonania edycji
  • Prawo do bycia zapomnianym
    Użytkownik ma prawo żądania usunięcia jego danych z bazy (nie tylko przetwarzania, ale i posiadania danych)
  • Prawo mobilności danych
    Użytkownik ma prawo żądania udostępnienia danych w formacie umożliwiającym wprowadzenie do innego systemu RODO rekomenduje trzy formaty: XML, JSON lub CSV.
  • Prawo sprzeciwu
    Użytkownik ma prawo nie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych, jeśli dotyczy ono marketingu bezpośredniego

 

RODO a podmioty przetwarzające dane

Za każdym podmiotem przetwarzającym dane osobowe musi stać Inspektor Ochrony Danych, czyli osoba (pracownik lub zakontraktowany podmiot zewnętrzny) dbająca o bezpieczeństwo danych osobowych. Odpowiada za zgodność procedur z prawem, pełni rolę pierwszego kontaktu z użytkownikiem oraz raportuje potencjalne zagrożenia. Taką osobą może być zarówno wyznaczony pracownik jak i sam administrator.

Dodatkowo zadaniem Inspektora Ochrony Danych jest ciągła ewaluacja zagrożeń i ryzyka.

 

RODO a partnerzy biznesowi

Pamiętaj, że na administratorze spoczywa odpowiedzialność zarówno za siebie, jak i partnerów biznesowych. Najważniejszym krokiem do zabezpieczenia się będzie w tym przypadku sprawdzenie, czy kontrahenci są przystosowani do wymogów RODO. Zwróć uwagę również na partnerów spoza Unii Europejskiej. Sprawdź poziom ochrony danych osobowych i, w razie potrzeb dostosuj umowy tak aby egzekwowały narzucone minimum bezpieczeństwa.

 

RODO a rozliczalność

Administrator powinien umieć wykazać, że podejmowane przez niego środki ochrony baz danych osobowych są są zgodne z rozporządzeniem, oraz spełniają swoją funkcje.

 

Daty i liczby o których powinieneś wiedzieć

4 maj 2018 – opublikowanie regulacji GDPR (RODO)

25 maj 2018 – wejście w życie RODO na terenie EU

20 mln / 4% globalnych obrotów firmy – kary za niedopełnienie RODO

72 godziny – czas na zgłoszenie naruszenia bezpieczeństwa danych od momentu wykrycia (w Polsce instytucją do której należy to zgłosić jest GIODO)

 

Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz również przewodnik po RODO Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii

lub przeczytaj również Rodo dla E-commerce

 

Wszystkie przedstawione informacje służą wyłącznie do celów edukacujnych. Firma Projekt-Net nie bierze odpowiedzialności branej za błędy wynikające z interpretacji treści.

0
  • Tweet

About Robert

Co możesz przeczytać dalej

Reklama lokalna firmy w Internecie
Internet nawet dla lokalnych firm
Jak-uchronic-sie-przed-filtrem-antyspamowym
E-mailing – jak uchronić sie przed filtrem antyspamowym

Ostatnie wpisy

  • Jak dodać skrypt do stron w HTMLu na Shoper – nowy szablon

    2. Z rozwiniętych opcji, kliknij w „Twoje...
  • Jak wyczyścić pamięć podręczną WordPress -WooCommerce

    Czyszczenie pamięci Cache – WooCommerce C...
  • Jak wyczyścić pamięć podręczną w WordPress przy użyciu wtyczki LiteSpeed Cache?

    Czyszczenie pamięci Cache WordPress – Lig...
  • Jak wyczyścić pamięć podręczną w WordPress za pomocą wtyczki WP Super Cache

    Czyszczenie pamięci podręcznej WordPress &#8211...
  • Jak wyczyścić pamięć podręczną WordPress -Elementor

    Czyszczenie pamięci Cache Elementora 1. Zaloguj...

PRZYGOTOWANIE STRONY WWW

Prosimy o wypełnienie poniższych pól oraz zamieszczenie istotnych dla Państwa informacji

Projekt-Net

Projekt-Net Agencja Interaktywna

ul.: Żeromskiego 65

26-600 Radom

Tel. 794 002 102

E-mail: biuro@projekt-net.pl

invoice

Oferta

  • Strony internetowe
  • Zarządzanie stronami internetowymi
  • Sklepy internetowe
  • Administracja i zarządzanie sklepami www
  • E-Marketing
  • Adwords – reklama w GOOGLE
  • Obsługa reklam AdWords – pakiety
  • Badanie konkurencji w internecie
  • Tłumaczenia stron i sklepów
  • Polityka plików cookies (EU)

Nasze usługi

  • Page Communication
  • Google Analitycs
  • Jak zwiększyć liczbę klientów
  • Audyt sklepu internetowego
  • Pozycjonowanie

© 2020 All rights reserved.

TOP
Zarządzaj zgodami plików cookie
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show (non-) personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Preferencje
{title} {title} {title}