Internet nawet dla lokalnych firm

poniedziałek, 16 Październik 2017 by

Internet w ostatnich latach stał się potężnym medium dla wszelkiego rodzaju informacji. Obecnie bardzo rzadko widzi się osoby sięgające po książkę telefoniczną w celu znalezienia tego czy innego przedsiębiorstwa świadczącego konkretna usługę. Dziś, chcąc odszukać informacje o interesujące nas firmy sięgamy po internet i wyszukiwarkę, zadając pytania i wybierając z dostępnej listy wyników.

Mogą się jednak pojawić pewne wątpliwości wśród osób oferujących swoje usługi lokalnie, to jest tylko w okolicy swojej siedziby albo w określonych granicach geograficznych – czy powinienem wykorzystać internet do reklamowania swojego biznesu w internecie, skoro moje usługi nie są kierowane w szeroki świat?

Już na wstępie można powiedzieć zdecydowane tak. Dlaczego?

Internet oferuje znacznie więcej niż jedynie metodę komunikacji z całym światem.

Zacznijmy od najprostszego argumentu: użytkownicy są przyzwyczajeni do szukania informacji w internecie. Można by powiedzieć, że wręcz spodziewają się znaleźć przynajmniej kilka pasujących do ich problemów odpowiedzi, między którymi będą mogli wybrać ten najlepiej pasujący do nich.

Posiadając stronę, poza podstawowymi informacjami o usłudze można przedstawić potencjalnym klientom wiele innych, użytecznych informacji, jak metody kontaktu, interaktywna mapa czy choćby cennik. Co więcej, zaprezentowanie użytkownikowi galerii zdjęć czy filmu przedstawiającego sposób użytkowania danego produktu może wpłynąć na jego decyzję, zważając na wybraniu Twojej firmy nad konkurencję. Możesz dodatkowo zachęcić swojego odbiorcę przedstawiając mu specjalistyczne artykuły, świadczące o Twojej rozległej wiedzy oraz podeprzeć swoją wiarygodność opiniami innych klientów.

 

Logo Google AdWords imgPosiadanie swojej witryny w internetowej daje Ci również możliwości w postaci przeprowadzenia kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google – najczęściej wykorzystywanym narzędziu do poszukiwania informacji. Jeżeli Twoje usługi przeznaczone są wyłącznie na lokalny rynek istnieje możliwość geograficznego określania zakresu wyświetlania się reklam. Możesz wyznaczyć konkretną miejscowość, odległość od jakiejś lokalizacji lub nawet gminę czy województwo na obszar docelowy. Google rozpozna skąd internauta łączy się z siecią i zadecyduje, czy wyświetlić mu reklamę, czy nie.

Ich zaletą dodatkowo jest fakt, że nie mają ograniczeń ilościowych i w ramach jednej kampanii możesz ułożyć wiele reklam opisujących dokładnie Twoje usługi i odsyłające klikających w nie użytkowników na konkretne podstrony.

Sama reklama może mieć różną postać: tekstową, graficzną lub łączoną. Istnieje nawet opcja, abyś reklamował swoją działalność nawet bez posiadania witryny. Będzie po prostu wyświetlać się wyłącznie opis z numerem telefonu – który kliknięty na smartfonie pozwala na natychmiastowe dokonanie połączenia.

Posiadanie strony lub sklepu internetowego oferuje jednak unikalną możliwość każdemu przedsiębiorcy – zastosowanie analityki. Narzędzia śledzące i zbierające dane o zachowaniach na stronie takie jak Analytics mogą dać Ci sposobność na zyskanie wiedzy o Twoich klientach, których nie uzyskałbyś w inny sposób. Na przykład mógłbyś poznać, czego oczekują od Ciebie użytkownicy witryny. Z jakich haseł wchodzą na Twoją stronę? Jaka tematyką interesowali się bardzo szczegółowo, a co zignorowali? Co wyszukiwali w wewnętrznej wyszukiwarce? Szczególnie ostatni element daje Twojemu biznesowi sposobności na rozwój, informując o jakie dodatkowe elementy możesz rozszerzyć swoje usługi.

Dzięki posiadaniu witryny i zastosowaniu na niej formularzy kontaktowych jestes w stanie zapewnić sobie dodatkowe źródło kontaktu z Twoim klientem, nie tylko zdobywając takie przykładowe informacje jak imię i kategoria zainteresowania, ale przede wszystkim adres e-mail. Umożliwi Ci on wysyłanie do Twojego odbiorcy treści, które mogą ostatecznie przekonać go do skorzystania z oferty. Co więcej, dalej pracując nad tak pozyskanymi kontaktami możesz zmienić ich z jednorazowych klientów w stałych.

Podsumowując, przedsiębiorstwa, które celują w lokalny rynek mogą zyskać naprawde wiele dzięki dostępności w sieci: sposobność do reklamowania w swojej okolicy, udostępnianie dużej ilości informacji o sobie i swojej działalności, dodatnie dodatkowych dróg kontaktu i zdobycie wiedzy o potrzebach swoich odbiorców. Nie musisz już dłużej polegać wyłącznie na dotychczasowych sposobach na zdobywanie klienta. Stań się on-line!

 

Zobacz więcej o metodach promocji w internecie

google analytics

Zastanawialiście się kiedyś, jaką ścieżką przechodzi po stronie wasz użytkownik? Wiele raportów Analyticsa opiera się na agregacji i zestawieniach danych z wielu sesji, nie zaś na wyszczególnieniu danych na poziomie użytkownika. Istnieje jednak jeden z bardziej zaawansowanych raportów, który pozwala na wgląd w zachowanie jednostek.

Explorator użytkownika zlokalizowany w “Odbiorcach” i zawiera kolejno wykaz danych:

 

  • Identyfikator użytkownika
  • Sesje
  • Śr. czas trwania sesji
  • Współczynnik odrzuceń
  • Przychody
  • Transakcje
  • Współczynnik konwersji celu

 

Explorator uzytkownika widok raportu AnalyticsEksplorator użytkownika – główny widok

 

Identyfikator użytkownika jest niepowtarzalnym dwuczłonowym numerem, po którym rozpoznaje nas Google (z pomocą ciasteczek). Największą zaletą rozpoznawania użytkowników za pomocą User ID jest możliwość śledzenia ich poczynań na różnych urządzeniach.
Dla przykładu, jeśli klient wszedł na stronę sklepu z laptopa, a następnie odwiedził tą samą witrynę ze smartfona dane przypisane do tego identyfikatora będą przypisane jednemu użytkownikowi.
Pozwala to na zbieranie dokładniejszych danych o liczbie użytkowników i, tym samym uzyskiwanie spójniejszych statystyk.

Wracając jednak do samego raportu Analityksa, wszystkie szczegóły związane z użytkownikiem można zobaczyć, klikając w wybrany numer ID.

User ID image
User ID – widok raportu dla konkretnego uzytkownika

 

Jak widać Analytics poznawa nam zobaczyć takie dane jak datę i kanał pozyskania, oraz urządzenie z jakiego nastąpiła interakcja ze stroną.
O wiele istotniejsze informacje znajdują się jednak po prawej stronie.
Patrząc od góry widzimy liczbę sesji użytkownika, łączny czas trwania sesji i przychód jaki wygenerował. Poniżej dysponujemy rozpiską z podziałem na konkretne sesje: datą rozpoczęcia każdej z nich oraz zdarzeniami, jakie miały w niej miejsce.

 

zdarzenia, cele, odsłony, E-commerce
Explorator użytkownika – zdarzenia, cele, odsłony, E-commerce

 

Obok każdej sesji widać podsumowanie z liczby zdarzeń (14), liczby celów (3), liczby odsłon (2) i działań E-commerce, które w powyższym przykładzie zostały pominięte.

 

Eksplorator użytkownika - filtry imp
Eksplorator użytkownika – filtry

 

Widoczność wspomnianych elementów można ustawić za pomocą filtrów, w zależności, jakie informacje w raporcie są dla nas najistotniejsze.
Osobiście poleciłbym dodatkowo skorzystać z sortowania rosnącego, dzięki czemu lista kroków użytkownika zostanie ułożona od najwcześniejszych.

 

opcje widoku i sort img
Eksplorator użytkownika – opcje widoku i sortowania

 

Kolejne dwie opcje, “Rozwiń wszystko” i “Zwiń wszystko” służą do szybkiego zarządzania widokiem listy. Poniżej mamy różnice między zwiniętym a rozwiniętym elementem:

 

eksplorator uzytkownika widok zwin-rozwin
Eksplorator użytkownika – widok elementów rozwiniętych

 

Poziom szczegółów zdarzeń widocznych na liście ogranicza się do kategorii, akcji, etykiety, liczby i wartości zdarzeń. Więcej informacji o tych elementach można znaleźć na stronie Analytycsa.

Widok celu zawiera wyłącznie informacje powiązane z określonymi w Analyticsie celami i zawierają nazwę, indeks, wartość i liczbę realizacji celu:

 

Eksplorator uzytkownika - wygląd celow
Eksplorator użytkownika – cele

 

Odsłony, poza zwyczajową informacją o godzinie i minucie wystąpienia zawierają również dane strony, która została wyświetlona: tytuł i adres url

Eksplorator użytkownika - odsłony img
Eksplorator użytkownika – odsłony

 

Każdy element na liście w eksploratorze użytkownika można zaznaczyć i utworzyć z niego segment wyświetlający wyłącznie tych użytkowników, którzy spełnili wymóg posiadania zdarzenia / celu / odsłony / E-commerce w sesji

 

Eksplorator użytkownika - zaznaczenie img
Eksplorator użytkownika – segmentacja

 

Eksplorator uzytkownika - tworzenie segmentu
Eksplorator użytkownika – tworzenie segmentu

 

Co prawda Explorator Użytkownika jest świetnym rozwiązaniem, kiedy trzeba zbadac szczegółowa ścieżkę zachować użytkowników na badanych stronach, jednak nim zdecydujecie się po niego sięgnąć warto rozważyć, czy badane przez Was strony lub zachowania są wystarczająco szczegółowo otagowane. Wyjątkowo pomocne w tym przypadku okażą się skrypty dodane na stronę albo Tag Manager, w zależności od stopnia zaznajomienia z technologiami.

Chociaż poziom szczegółowości raportu Exploratora Użytkownika jest ogromnym plusem musimy mieć świadomość, że na wyjątkowo uczęszczanych możemy zostać zalani morzem informacji. Wiadomo jednak, lepiej posiadać dane, niż ich nie mieć, a ich analizą zawsze może zająć się doświadczony analityk. Istnieje kilka sposobów na uporządkowanie tych informacji, od niestandardowych raportów po eksport danych i ich zewnętrzna analizę. To jednak jest już temat na zupełnie nowy artykuł.

Owocnych analiz!

Reklama Google AdWords

Reklama AdWords w ostatnich latach znacząco zyskała na popularności, co zawdzięcza zarówno swojej skuteczności jak i wszechobecnemu wykorzystaniu wyszukiwarki internetowej Google.
Jak podaje Statista około 90% wyszukiwań odbywa się za pomocą Google.

Reklama AdWords wykorzystuje mechanizmy i przyzwyczajenia towarzyszące wyszukiwaniu haseł przez internautów, wyświetlając promowane linki na z góry ustalone słowa kluczowe:

 

reklama w wynikach wyszukiwania
Reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google

 

AdWords a zachowania użytkowników

Internauci mają tendencje do klikania kilku pierwszych pozycji na liście, szukając wiedzy lub produktu związanego z ich hasłem. Oznacza to, że reklamy, które często pojawiają się na najwyższych pozycjach mają większą szansę na dotarcie do zainteresowanych ich tematyką odbiorców.
Są one o tyle korzystne, że wystawiający je nie są obarczeni kosztami wyświetleń, lecz kliknięć. Innymi słowy fakt, że użytkownik wyszukiwarki zobaczy wypromowany link do strony w swoich wynikach nie ma znaczenia, dopóki nie uzna, że jest on tym, czego potrzebuje i nie kliknie by wejść i zapoznać się z ofertą.

Remarketing

Kolejną, ogromną zaletą korzystania z reklamy w wyszukiwarce jest możliwość dodawania użytkowników do list remarketingowych. Każdemu użytkownikowi, który kliknął reklamę, wszedł na konkretną stronę lub spełnił z góry określony warunek przebywając na witrynie możemy przypisać dodatkową informację, po której w późniejszym czasie zostanie rozpoznany przez Google i AdWords.
Dla przykładu osobę dokonującą zakupu można przypisać do listy kupujących, którym to, na hasło związane z naszą branżą wyświetli się inna reklama, niż miałoby to miejsce w przypadku osoby spotykająca się z marka po raz pierwszy.

wypieki - reklama adwords remarketing
Przykład reklamy remarketingowej w wyszukiwarce Google

Innym zastosowaniem jest wykluczenie osób kupujących z grona użytkowników, którym będą wyświetlane reklamy, ponieważ mamy świadomość że oferta lub towar, który oferujemy jest jednorazowym zakupem. Dla przykładu, sprzedawca dywanów wie, że klient zna już jego markę skoro raz już dokonał u niego zakupu i najprawdopodobniej nie szuka w internecie kolejnego dywanu, lecz np. środków czystości albo wskazówek co do wystroju wnętrz.

Użytkownicy podobni do klientów

Reklamy AdWords mają jeszcze jedną zaletę, która w znacznym stopniu ułatwia docieranie do właściwych klientów. Dysponując duża listą osób konwetujących (uznawanych za przynoszących zyski) możemy kierować reklamy do użytkowników podobnych do nich. Google posiada zaawansowany mechanizm rozpoznawania zainteresowań internautów, kojarząc ich ze stronami, na które wchodzą i na tej podstawie przypisuje ich do grup zainteresowań. Te są później wykorzystywane do odnajdowania adresatów reklam, jako osoby podobne do naszych właściwych odbiorców.

Reklama globalnie i dla lokalnych biznesów

Wielu osobom wydaje się zapewne, że reklama w internecie będzie kierowana do wszystkich, to jest np. na całą Polskę, albo cały świat. Jest to możliwe, jednak bardzo niepraktyczne.
Reklamy Google AdWords mogą być wyświetlane lokalnie, czyli osobom przebywającym w określonej przez nas okolicy. To rozwiązanie szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku użytkowników, którzy do przeglądania internetu wykorzystują urządzenia mobilne.

konfiguracja kampanii adwords - lokalizacje na mapie
Kierowanie reklamy do odbiorców znajdujących się na określonym obszarze

 

Kierowanie reklam ze względu na demografię

Jako dodatkowe parametry możemy wziąć pod uwagę np wiek lub płeć odbiorcy (ponownie, korzystamy tu z pomocy Google i jego anonimowych statystyk). Co za tym idzie reklama internetowa sprawdzi się zarówno jako medium docierające do młodzieży poszukujących gier komputerowych, klientów klubów fitness jak i pań chcących nabyć modną odzież.

Reklama Internetowa a inne formy promocji

Jakie dodatkowe korzyści daje reklama AdWords? Te najłatwiej wymienić na zasadzie porównań z innymi formami reklamowymi: w telewizji, radiu, gazecie, ulotkami, plakatami, banerami reklamowymi, mobilnymi banerami samochodowymi a nawet towarzyszące innym produktom, np na opakowaniach. Wszystkie one mają jedną wadę – nie pozwalają na zbieranie dokładnych statystyk, ile osób je zobaczyło i ile z nich było zainteresowane tematyką, a także najważniejsze – ile osób zdecydowało się dzięki nim na zakup.

Szacuje się, że reklama internetowa jest dwukrotnie tańsza niż z wykorzystaniem innych mediów, i przynosi do dziesięciu razy więcej klientów niż tradycyjne metody promocji. Co więcej fakt, że pojawia się osobom, które już są zainteresowane ich tematem i aktywnie szukają odpowiedzi na powiązane z ofertą hasła znacząco zwiększa prawdopodobieństwo udanego zakupu czy konwersji.

Reklama AdWords, nie tylko w wyszukiwarce Google

Reklama AdWords pozwala na docieranie do wszystkich internautów, którzy używają wyszukiwarki Google, lub przeglądają strony należące do sieci reklamowej Google. To znacznie więcej niż nawet telewizja czy radio!
Co więcej reklama pozwala odsyłać użytkownika bezpośrednio na konkretne strony powiązane z ich tematyką, np. na stronę zakupową danego produktu, lub kategorii. Nie trzeba zapisywać marki, nazwy firmy czy kodu towaru, by później odnaleźć je w gąszczu innych ofert – wystarczy jedno kliknięcie w chwili, kiedy użytkownik jest bezpośrednio zainteresowany.
Możemy, w ramach tego samego budżetu wykonać dziesiątki reklam, każda kierowana pod inna kategorię wiekową, płeć, zainteresowanie, kategorie towarów, czy nawet osobne produkty w różnym czasie (np na porę dnia i dzień tygodnia).

reklama produktu pod remarketing w wyszukiwarce
Reklama pojedynczego produktu w wyszukiwarce

AdWords pozwala na adresowanie klientów nie tylko w wyszukiwarce Google, ale i w wyszukiwarkach na innych stronach internetowych oraz witrynach wchodzących w skład sieci reklamowej:

reklama display Google AdWords
Reklama AdWords wyświetlana w witrynie należącej do sieci reklamowej Google

Dociera do klienta za pomocą słowa, obrazu a nawet z wykorzystaniem filmów w YouTube. Pozwala zyskać o wiele więcej, niż tylko efekty. Przynosi wiedzę o kliencie, a ta, prawidłowo wykorzystana otwiera drzwi do ogromnych możliwości i jeszcze większych zysków.

Już wkrótce Google AdWords (cz. 2) – wyszukiwarka pod mikroskopem

AdWords – konfiguracja płatności za reklamę

poniedziałek, 30 Styczeń 2017 by
Logo Google AdWords img

W poprzednich etapach omówiliśmy, jak założyć konto AdWords oraz jak skonfigurować pierwszą kampanię reklamową. Teraz przyszła kolej na objaśnienie następnego kroku związanego z finansowaniem reklam.

Aby móc zacząć kierować reklamy na jakąkolwiek sieć pierw trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ przed nami to, czego chyba nie lubią wszyscy – formalności.

Do prawidłowego funkcjonowania reklam AdWords należy uzupełnić dane firmy, która będzie z nich korzystać i, jak pokazano na obrazku poniżej niektóre pola w formularzu są konieczne do uzupełnienia.

Pierwsze dwie pozycje zostały określone przez Google odgórnie jako dotyczące firmy. Obecnie nie ma innej możliwości niż prowadzenie kampanii reklamowych jako firma. Podanie NIPu lub europejskiego numeru VAT jest opcjonalną wartością, w przeciwieństwie do Nazwy firmy oraz imienia i nazwiska reprezentanta, który będzie podejmował się odpowiedzialności prawnej.

 

 

AdWords-twoja-pierwsza-kampania-dane-firmy
AdWords – dane o firmie

 

Podanie adresu firmy, miejscowości i kodu pocztowego nie jest wymagane, lecz zalecane, podobnie jak numeru kontaktowego. Zarówno adres E-mail jak i imię i nazwisko osoby kontaktowej jest konieczne do podania w razie potrzeby, gdyby przedstawiciel Google musiał się skontaktować z firmą.

Po uzupełnieniu danych biznesowych przyszła kolej na rozliczenie samych płatności. Mamy do wyboru możliwość ustawienia automatycznego naliczania płatności – co wiąże się z wystawianiem faktury w określony przez Google dzień po naliczeniu należności, albo płatności ręczne, czyli wykorzystanie jednorazowego przekazania środków przed rozpoczęciem korzystania z reklam co zapłacenia z góry.

 

AdWords-twoja-pierwsza-kampania-ustawienia-platnosci-reczne-automatyczne
AdWords – ustawienia płatności – automatyczne, ręczne

 

W przypadku płatności ręcznych można samemu określić przelewana kwotę.

Sama forma płatności również pozostaje do wyboru właściciela konta reklamowego. Spośród dostępnych opcji mamy możliwość ustawienia karty debetowe lub kredytowe, transfer środków oraz  zastępcze karty kredytowe. Więcej o każdej z form płatności znajdzie się na stronie oficjalnej pomocy Google.

Na koniec należy zaakceptować warunki korzystania z usług AdWords, co zamyka etap konfiguracji kampanii reklamowej. Teraz można już przejść do  zarządzania reklamami, czyli nadzorowania i dostosowywania ich w miarę postępu kampanii i zdobywanej wiedzy o klientach. Sposób funkcjonowania panelu administracyjnego i posługiwania się nim będzie omówiony już w następnym artykule.

TOP